söndag 5 januari 2014

Mitt operaår 2013

Det är dags att se tillbaka på året som gått och göra en sammanfattning.

Kvantitativ summering 
Januari 2013 hade jag sett 47 verk fördelade på 100 produktioner (29 av produktionerna har jag sett live, resten är webb/dvd/livesändning)
January 2014 har jag sett 50 verk fördelade på 107 produktioner (30 av produktionern har jag sett live, resten är webb/dvd/livesändning)

Årets nya operor
La Clemenza di Tito, Mozart
La Forza del Destino, Verdi
The Turn of the Screw, Britten

Årets liveuppsättning
Rhenguldet i Dalhalla

Årets bästa
Rhenguldet i Dalhalla

Årets miss 1
Nej, det blev varken Trollflöjten på Folkoperan eller Salome med Nina Stemme. Har insett att jag får så mycket bra opera på sommaren på nära håll att jag inte lägger ner tid och energi för att ta mig till Stockholm för att se på opera.

Årets krock
Wagner-konsert i Konsertladan vs. Malena Ernman i Dalhalla, jag skulle gärna ha sett båda men blev tvungen att välja och då blev det Wagner.

Årets konsert
Svårt att välja. Wagner-konserten höll den högsta klassen, men Broadway-konserten i Konsertladan var den som gjorde mig mest berörd.

Årets miss 2
Åka till London och köpa biljetter till Les Mis, och först senare upptäcka att Parsifal med Simon O'Neill och Renè Pape gick samma kväll

Årets upptäckt
Ok, inte opera, men jag har blivit fullständigt betagen av Les Misérables under året som gått.

Årets tröttaste
Nehej, det blir ingen opera i Dalhalla 2014 (igen) och inget nytt operahus i Stockholm heller.

Årets flytt
Att Operakullan flyttade från livejournal till blogger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar