torsdag 9 januari 2014

Don Pasquale som Veckans Föreställning på lördag

På lördag visar SVT Donizettis Don Pasquale som Veckans Föreställning. Kombinationen av Donizetti, James Levine som dirigent och Otto Schenk som regissör gör att jag redan nu kan se det framför mig. Det lär bli en sprakande föreställning, med bel canto som fladdrar fjäderlätt och praktfulla och tidstrogna kostymer. Jag förväntar mig något storslaget musikaliskt, men inget särskilt spännande på scenen.

Uppsättningen är från Metropolitan 2010, den har legat ute på Met on Demand ganska länge, men jag har inte tittat på den. I huvudrollerna syns Anna Netrebko, Mariuzsz Kwiecien och John Del Carlo.

Enligt SVT:s beskrivning så ska handlingen utspela sig ca 1800, men jag är ju väldigt förtjust i klädhistoria och på bilderna så är det tydligat att Netrebko har en korsett från sent 1800-tal på sig, så vi får väl se var handlingen egentligen har hamnat.

På lördag är det alltså dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar