torsdag 26 december 2013

LIte opera i julklapp

Jag fick faktiskt lite operarelaterade saker i julklapp, eller i alla fall en. I november var min mor och syster och hälsade på släkten i Australien, och de passade också på att besöka Sydney. Jag fick ett mejl från dem när de satt på terrassen till operahuset och tog en öl. Tydligen drack de inte bara öl för jag fick en DVD med duetter från diverse uppsättningar med South Austalia Opera. Jag får lyssna på den framöver.

Att gå på en föreställning i Sydney är faktiskt ett sånt där otroligt operaminne jag har. När jag var 14 hälsade jag på släkten, och när vi flög in mot Sydney så gjorde de turistreklam, och nämnde naturligtvis repertoaren på operahuset. När det visade sig att Trollflöjten spelades, då var det bara avgjort. Jag var tvungen att se den föreställningen, och mina snälla föräldrar höll med. Pappa köpte biljetter, och även om det var ganska dåliga biljetter så gjorde det ingenting. Det var fantastiskt att vara där. Sen var det i och för sig lite komiskt att just den här uppsättningen var faktiskt importerade från Drottningholm, och jag hade sett den på tv bara något år tidigare. Det är ju ändå skillnad på att se på tv och se något live

Jag hoppas att ni andra där ute har haft en härligt jul, och gärna fått njuta av vacker musik också. Till nyår skulle jag rekommendera att försöka ta sig till Konsertladan för en stjärnspäckad nyårskonsert, jag däremot åker till Uppsala för att umgås med vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar