fredag 20 december 2013

Favoritjulsånger

Jag älskar julen, men jag måste säga att i år har jag haft lite svårt att komma in i den rätta julstämningen. För att råda bot på detta tänkte jag lista några av mina absoluta favoriter när det gäller klassisk julmusik. Det är inte alltid lätt att hitta bra versioner, och det är ofrånkomligt att många vackra sånger har slaktats av mindre bra sångare också. Jag har försökt hitta bra versioner på youtube för att illustrera mina favoriter, men samtidigt är det något med just dessa sånger att jag kan tycka om dem nästan oavsett vem som sjunger.

1. Dagen är kommen
Dagen är kommen återfinns som psalm 122 i den svenska psalmboken. Den är också känd som "Adeste fidelis" på latin och "Oh, come all ye faithful" på engelska. Själv tycker jag om den svenska texten för att inledningen med "Dagen är kommen, kärlek triumferar", helt enkelt gör mig så otroligt glad. Jag har faktiskt vid något tillfälle gått i julotta bara för att få höra, och sjunga, den här psalmen.

2. Koppången
Det här är 2000-talets julsång. Den vackra melodin och texten är bara så underbar. Svårsjungen, så jag har hört många dåliga versioner, men den här gillar jag.

3. O, Helga natt
När det gäller sånger som släktats genom åren har O, Helga Natt kanske varit mest drabbad, men när den sjungs vackert så får jag gåshud.

4. Marias vaggsång
Melodin är så enkel, men ändå ovanlig. Jag kan definitivt vaggas till sömn av den.

5. Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt
När vi pratar om enkla, men vackra visor, både till text och melodi är Jean Sibelius julvisa, tillsammans med Topelius text, så barnsligt söt. Det här är en av de sånger jag älskar att gå och sjunga för mig själv.

Sådär, det finns ju massor av vackra sånger så här på julen, och det är svårt att välja favoriter, men här är några som jag inte kan vara utan i december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar