torsdag 28 november 2013

opera i jul/nyår

Jag har tittat igenom det klassiska utbudet på SVT inför julen, jag räknar inte med att någon av de kommersiella kanalerna kommer att erbjuda opera i sina tablåer.

Det börjar med Nobelpriskonserterna på helgen efter Nobeldagen. Den norska konserten sänds fredag 13/12 kl. 22. Det är inte klart med vilka artister som ska vara med, men det norska nobelfirandet brukar dra mer mot pop och rock än klassiskt. Den venska nobelpriskonsertern sänds lördag 14/12 kl. 20. Här blir det nog en hel del opera för temat är Verdi, och dirigerar gör Riccardo Muti.

På julafton kl. 21 sänds Malena Ernmans julkonsert, den kommer att spelas in på Circus i Stockholm.

Sen blir det att vänta till 2014 innan det blir mer klassiskt. Den 11 januari visas Donizettis komiska opera Don Pasquale. Det är en Metropolitan-uppsättning från 2010, iscensatt av Otto Schenk och med Anna Netrebko och Marius Kwiecien i spetsen. Det är antagligen en otroligt traditionell uppsättning, men kvaliteten på sångare och dekor brukar vara väldigt hög från Met-uppsättningarna.

För mig känns det som om det är Don Pasquale som blir det jag siktar in mig på, ser jag något annat så blir det en bonus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar