onsdag 20 november 2013

Dåligt med operaplaner

Det känns konstigt att fast Trollflöjten har gått hela hösten på Folkoperan, Parsifal går på Operan och Nina Stemme ska sjunga Salome på Operan, så kommer det inte att bli ett enda operabesök för mig nu i höst, och det ser inte så för våren heller. Jag har faktiskt biljetter till två musikaler, istället, jag som normalt sätt inte är så jätteförtjust i musikaler. Fast nu handlar det om mina två absoluta favoriter så jag ska passa på att se Les Miserables när jag är i London i december, och sen i vår kommer Jesus Christ Superstar på turné till Sandviken.

Vad det gäller Les Mis i London är det bara en sak som är lite irriterande, jag lät min kompis som bor där välja vilken kväll vi skulle se den. Hon valde kväll, köpte biljetter, och sen kollade jag upp ROH och såg att det var den enda kvällen som det gick opera under de dagar jag är i London. Inte bara det, just den kvällen är det Parsifal med René Pape och Simon O'Neill i två av rollerna, och det hade ju inte varit så dumt att se.

Jag har också insett att jag måste snart ta mig för och genomföra mitt nyårslöfte, som ju var att se en Verdi-opera och Wagner-opera jag inte har sett tidigare. Det blir ju visserligen via webb eller DVD, men jag måste ändå göra det. I nuläget lutar jag åt att jag vill se La Traviata och Tannhäuser. La Traviata för att det känns pinsamt att som operaälskare inte ha sett den, och Tannhäuser för att det är den opera som jag har flest favoritstycken i, fast jag ändå inte har sett den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar