onsdag 29 oktober 2014

Aniara, TV-teatern 1960

I helgen visades Aniara som Veckans Föreställning, och jag blev glad att jag äntligen fick chansen att se den. Aniara är nog den mest kända svenska operan, och en av tre svenska operor jag kan räkna upp på stående fot. Jag har för mig att vi läste bitar av Harry Martinssons hela diktverk någon gång i skolan, och då var det bilder från operan. Det gjorde mig naturligtvis jättenyfiken. Jag är verkligen glad att de plockar fram en sån här klassiker ur arkivet.

Musiken är skriven av Karl-Birger Blomdahl, librettot av Erik Lindgren efter Harry Martinssons diktverk. Det är en modernistisk 12-tonsopera, så det är inte gått om vackra melodier och harmonier. Det som den ändå lyckas förmedla är stämningar. Eftersom jag tyckte det var svårt att höra vad kören sjöng, och det finns flera dansinslag måste jag ändå säga att jag hade inte hängt med i handlingen om jag inte samtidigt haft ett operalexikon till hands och kunde kolla upp vad som hände. De starkaste insatserna svarar Mimaroben, sjungen av Erik Saedén, för. Han är ju också berättaren som för fram handlingen. Ska det ändå vara en scen som sitter kvar så är det när Chefstekniker I lägger fram sin förklaring om att Aniara är som en luftblåsa i Guds andes glas. I övrigt så tycker jag faktiskt att mycket av lyriken känns ganska banal.

Ett stort problem för mig personligen är också att nästan 60 år efter Aniara så har jag sett så många varianter och parodier av typen "ensamt rymdskepp med hela mänskligheten" att jag har svårt att ta det på allvar. Särskilt nära till hands ligger Wall-E och Red Dwarf om man säger så.

Överlag så är jag glad att jag har sett den, den var lättare att lyssna på än jag befarade,men även om den är ett klassiker så har jag lite svårt att bli väldigt berörd av den. Den var ändå mer intressant än förra Veckans Föreställning, som var Aida från Verona.

Slutbetyget blir 2 av 5 vilsna rymdskepp.

Jag tycker ändå att alla som är intresserade av opera i Sverige borde se den, och den ligger på SVT-play i 30 dagar efter sändningen.

Aniara på SVT play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar