måndag 4 augusti 2014

Falu Rödfärgs Jubielumskonsert

Snart är det dags för konserten jag har väntat på väldigt länge, så jag tänkte göra en lite reklam för den så jag inte blir ensam i publiken.

I år fyller Falu Rödfärg 250 år, för en kortfattad historia kan man läsa historiekullans inlägg om färgen. Jag arbetar vid Falu Gruva, och även om Falu Gruva och Falu Rödfärg idag är helt skilda åt så delar vi ändå historia och är grannar. Det betyder att i samband med jubileumsåret fick vi vid gruvan höra talas om en del av planerna. I höstas var det uppstart för planeringen, och då fick jag vara med om något av det vackraste jag har hört. Uppstarten skedde nämligen på en plattform i dagbrottet Stora Stöten, dit de som skulle vara med och planera togs och fick höra en cellosolist sitta och spela i dagbrottet. Eftersom folk inte får vara där utan behörig personal från Falu Gruva hade jag turen att få stå i bakgrunden  och bara lyssna. Det var en kall och dimmig höstdag, vilket ger en väldigt speciell stämning och det var bara så vackert. Då började jag ana lite vad som skulle hända. Dessutom såg jag att Göran Eliasson var en av de närvarande.

I vintras fick jag vet att det skulle bli någon form av konsert, och jag ställde in mig på att det är den kosert jag måste gå på i sommar. För ett tag sen så släpptes biljetterna och informationen, och det är väl bara att konstatera det kommer att bli en maffig konsert.

Så här står det på hemisdan
De stora kompositörernas verk, Beethoven, Rossini, Mozart, Grieg, Vivaldi, Händel m fl, framförs av Dalarnas egen orkester Dalasinfoniettan tillsammans med några av Sveriges främsta soloartister. I händelsernas och berättelsens centrum står gruvdrängen Fet-Mats Israelsson. Hans osannolika livsöde vid gruvan under 1600-talet understryker mystiken och fascinationen kring världsarvet i Falun.
Sångarna som medverkar är: Maria Keohane, Carl Ackerfeldt, Anne Wik Larssen, Magnus Karlberg, Carolina Bengstdotter Ljung, Göran Eliasson och Henning von Schulman. Bekanta namn för dem som varit i Vattnäs.

Miljön konserten kommer att var i här Stora Stöten
 scenen kommer att vara ganska exakt där de två maskinerna står. Det är inte lika bra akustik som i Dalhalla, Margareta Dellerfors ska enligt vad jag har hört provat i Stora Stöten innan hon hittade Dalhalla, men jag skulle nog säga att miljön är ännu mer magisk än kalkbrottet i Rättvik. Det är dessutom en plats som finns i operahistorien, och nästan kunde ha blivit en välkänd del av operahistorien eftersom Wagner faktiskt skrev ett utkast till ett librettot med titeln "Die Bergwerke zu Falun".

Biljetterna säljs via Visit Södra Dalarna, och mer informations finns här.

Jag hoppas vi ses där nere!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar