torsdag 3 april 2014

La Bohème på bio, 5/4

På lördag är det dags för La Bohème på bio från Metropolitan. Jag har inte varit på någon livesändning på hela den här säsongen, och La Bohème är inte en favorit, men jag längtar verkligen efter att gå och se en opera. Jag har varit mycket inne på musikaler den senaste tiden, men nu vill jag gå och höra opera igen.

La Bohème var en av de första operorna jag kunde riktigt bra. Vi hade en videoinspelning från en Met-uppsättning någon gång på 1980-talet. Den går att se på Met on Demand, och bland annat är det Pavarotti som sjunger. Jag vet inte om jag såg den lite för mycket, eller om det bara är idag jag tycker handlingen är för förutsägbar. Musiken är vacker, men jag vill ha något mer. Uppsättningen som sänds på lördag är regisserad av Zeffirelli, och då vet man vad man får. Det är överdådigt, men inte direkt några nytolkningar eller spännande idéer. Överdådigt kan ändå vara trevligt, och jag blev fullständigt förbluffad över Musettas klänning på den här bilden (jag antar att det är Musetta)

Nu är jag upptagen med att åka till Gävle på dagen, men hinner jag hem blir det nog ändå ett besök på Folkets hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar